Hedonisme i banalitat del mal
“El concepte de banalitat del mal va ser formulat per Hannah Arendt en el seu llibre Eichmann a Jerusalem: Un informe sobre la banalitat del mal de 1964. La tesi que Arendt pretén mostrar a través d’aquesta expressió és que l’autor d’un crim monstruós, com és el que va cometre Adolf Eichmann, pot no ser ni un boig fanàtic, ni un monstre; sinó un individu comú i corrent que simplement acata ordres sense realitzar cap mena de reflexió crítica envers aquestes.”
L’home com espècie està creant un món al seu voltant virtual. Cada cop més s’allunya de la natura i de la realitat. La civilització del segle XXI s’està desenvolupant en un entorn mecanitzat i de producció tecnològica en continua evolució. Això fa que hi hagi una constant competivitat per ser sempre en l’última onada. Tot, les costums o hàbits més senzills es transformen en una xarxa sofisticada plena d’elements superflus.Ja no existeix la societat com una entitat amb un objectiu clar i comú. El fet de poder escollir en una multiplicitat d’opcions i que disposem de incomptables eines fa que molts es perdin en el camí de la fita. No sabem la fita perquè ja no n’hi ha. Hi ha milions d’individus vagant sense voler o saber que fer, només pensant en el plaer. Si, en aquests temps, la gran divinitat que regeix les nostres vides per aconseguir la felicitat és l’hedonisme com a sentit de la pròpia existència i criteri moral. El tenir com a màxim i últim fi el plaer incondicional fa difícil que hi tingui cabuda la possible empatia i la solidaritat amb l’altre.
Bé, tenim la banalitat del mal i l’hedonisme conjugats. No coneixem als nostres congèneres, no hi tenim relació estreta i la poca que tenim es troba viciada o tergiversada per les tempestes d’informació de canals
audiovisuals. Hem de construir un nou model de convivència. S’ha d’ensenyar a mantenir la distància i utilitzar l’objectivitat, es a dir, disposar dels elements necessaris per elaborar un criteri propi i poder fer judicis nets de qualsevol mena de contaminació ambiental i vital.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada